Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Է՜հ, թատրոն, թատրոն-3

Է՜հ, թատրոն, թատրոն-3
20.04.2018 | 01:19

(Նախորդ մասը)

ԱՎԱՆԵՍ «ԽԱՆԸ»
1913-ին դերասանների 15-հոգանոց մի մեծ խումբ` Հովհաննես Աբելյանի ղեկավարությամբ, հյուրախաղերի է մեկնում Պարսկաստան: Թիֆլիսից հասնում են Բաքու, սեպտեմբերի 20-ին նստում «Ցեսարևիչ» շոգենավը ու ճանապարհվում Էնզելի: Երկրորդ կարգի 8-հոգանոց նավախցում տեղավորվում են բոլորով, ու Կասպիականի սաստիկ փոթորկի պատճառով շատերը հիվանդանում են ճոճախտով:
Սեպտեմբերի 22-ին տեղ են հասնում, հաջողությամբ ներկայացնում «Նամուս» ու «Չար ոգի» և երկու օր անց մեկնում Ռեշտ:


Դա նեղլիկ, ծուռումռտիկ, կեղտոտ փողոցներով, բայց աղմկալի շուկաներով և առևտրական աշխույժ կյանքով ապրող քաղաք էր: Եվրոպական ոճի տները պատկանում էին շուրջ 200 հայ ընտանիքների ու եվրոպացիների: Դերասաններին տեղացի հայերը տեղավորում են իրենց տներում և պահում մոտ մեկ ամիս: Ամսվա ընթացքում խումբը տալիս է 11 ներկայացում, այդ թվում նաև` պարսկերեն ու ռուսերեն: Ներկայացումները տեղի էին ունենում հայտնի բարերար Հորդանյանի թատրոնում: Այդ մարդը, ի հիշատակ իր վաղամեռիկ որդու, կառուցել էր էլեկտրական լուսավորություն ունեցող պարսպապատ մի ամբողջ հայկական կենտրոն` մեծ բակով մի հոյակերտ շենք, որտեղ օթյակներով թատրոնից բացի, գտնվում էին 6-դասյա դպրոց, ուսուցիչների բնակարաններ, ճաշարան, գրադարան և այլն:
Ռեշտից խումբն անցնում է Ղազվին և հինգ օրում տալիս հինգ ներկայացում:
Հաջորդ կանգառը Թեհրանն էր, ուր խումբը տեղավորվում է դաշնակցական Խեչոյի եղբոր հյուրանոցում ու ներկայացումներ տալիս Արամյան վարժարանի դահլիճում:


Հասույթը լինում է խիստ լավ, ամեն երեկո` երկու տռուզ քսակ ղռան, որը ժողովում ու հանձնում է այդ ժամանակ ոստիկանության պաշտոնյա, նշանավոր ֆիդայի Քեռին:
Սակայն տեղի է ունենում մի տհաճ միջադեպ: «Տրիլբի» պիեսում գլխավոր դերակատար է լինում մի երիտասարդ դերասանուհի, որի դերին հավակնում է նաև խմբի մեկ այլ դերասանուհի: Այդ երկուսից յուրաքանչյուրն ունենում է իր համակիրները, և ահա ներկայացման ժամանակ լսվում են սուլոցներ, աղմուկ: Արդյունքում` ծեծ ու ջարդ, ատրճանակի կրակոցներ, մերկացրած դաշույններ, ճիչ, աղաղակ, կանայք ուշաթափ են լինում, ոմանք էլ դուրս են փախչում պատուհաններից: Մի խոսքով` իսկական խայտառակություն, լավ է զոհեր չեն լինում:
Այդուհանդերձ, հյուրախաղերի ընդհանուր հաջողությունն այնքան զրնգուն է լինում, որ առաջարկ են ստանում թաթարերեն մի ներկայացում տալու շահի պալատում: Հարց չկար, պրոֆեսիոնալներ էին, ուրախությամբ համաձայնում են և անմիջապես երեք վոդևիլ թարգմանում: Պալատը բեմ չուներ, և դերասաններն իրենց գրպանից մի քանի հարյուր թուման ծախսելով` կոկիկ բեմ են շինել տալիս:


Շահ Մահմեդ Ալին գահընկեց էր արվել, ու շահ էր դարձել նրա պատանի որդի Ահմեդը: Քանի որ նախկին շահը գանձարանը կողոպտել էր, եղած-չեղածը տարել, դերասաններին զգուշացնում են, որ մեծ-մեծ բաների հույս չունենան, առավելագույնը` համեստ նվերներ: Սա լսելով, Աբելյանը որոշում է այդքանով չբավարարվել և Քեռուն խնդրում է իր համար խանության աստիճան ձեռք գցել…
Ներկայացումը, որին ներկա էր նաև շահը, ընդունվում է ջերմությամբ, ու վրա է հասնում պարգևատրումը: Դերասաններն ստանում են ոչ թե համեստ, այլ բավական թանկարժեք նվերներ, իսկ Աբելյանն իր ուզածը` շահի խանության ֆերման: Բայց խանությունը ենթադրում էր նաև շքանշան, որն Աբելյանը գնում է… շուկայից: Դա արծաթե անճոռնի, պայտանման ու գույնզգույն կեղծ ակներով զարդարուն մի բան էր, որի տերն իրավունք ուներ հասարակ ապակիները փոխարինելու թանկագին քարերով: Մի բան, որն անելու ոչ հնարավորություն, ոչ էլ ցանկություն ուներ Աբելյանը:


Թատերախմբին հրավիրում են ճոխ խնջույքի, որին ներկա են լինում բարձրաստիճան պաշտոնյաներ, օտարերկրյա հյուպատոսներ և մի քանի իսկական հայ խաներ: Վերջիններս ամբողջ երեկոյի ընթացքում ծաղրական հայացքով նայում են Աբելյանի կրծքին բազմած գույնզգույն ապակիներով շքանշանին ու քթի տակ ծիծաղում:
Դրանից ազդված, հյուրանոց գալուն պես նորընծա խանը կրծքից պոկում է շքանշանը ու շպրտում սենյակի անկյունը.
-Ե՜ս քո տվողի…
Հաջորդ առավոտ հյուրանոցի ծաղկազարդ պարտեզում թեյ են խմում: Աբելյանը դիմում է Անդրանիկ Սողոմոնյանին.
-Ա՜յ զոկ, արի մեր ընծաները փոխենք:
-Չէ՜, հաջի ջան, դու մեր հաջին ես, խանությունն էլ քեզ կվայելե:
-Ա՜յ, զոկ շան որդի,- մռմռում է Աբելյանը:
Այն կողմից կատակերգակ Գրիգոր Ավետյանը, թե.
-Ավանես խան, Միանբադ գյուղը մեզ փեշքեշ արա:
Սողոմոնյանը, թե.
-Ավանես խան, Սարդար Բուլաղ գյուղը մեզ փեշքեշ արա:
-Իթիշըն ջհաննումա (կորեք գրողի ծոցը),- վերջնականապես զայրանում է Հովհաննես Աբելյանը:

ՓԱՓԱԶՅԱՆՆ ՈՒ ԹԻԿՆՈՑԸ
1907-ի աշնանը Սիրանույշի խումբը թատերախաղերի մի ամբողջ շարքով հանդես է գալիս Զմյուռնիայում: Հյուրախաղերն անցնում են բավականին անհաջող, և Վահրամ Փափազյանն ու Անդրանիկ Սողոմոնյանը պարապ ժամերն անցկացնում են ձկնորսությամբ:
Մի օր պայմանավորվում են վաղ առավոտյան հանդիպել, նավակով ծով դուրս գալ և անգլիական ռազմանավի ստվերի տակ ձուկ որսալ: Փափազյանը բավական ուշ է գալիս, այն էլ` կոկ հագնված, սափրված և օդեկոլոնով օծված:
-Անդրո ճան, արևդ սիրեմ,- Սողոմոնյանին գրկախառնվելով ու համբուրելով վրա է տալիս,- քո նոր թիկնոց վերարկուդ ինծի տուր: Կարևոր այցելություն մը ունիմ, իրիկվան կվերադարձնեմ: Շատ կսիրեմ թիկնոցդ, կաղաչեմ:
Թիկնոցը սիրում և աչքի լույսի պես պահում էր նաև Անդրոն, հետևաբար մերժում է, բայց Վահրամը օձի լեզու է թափում, և Սողոմոնյանն ստիպված համաձայնում է` երեկոյան հետ ստանալու պայմանով:


Սակայն երեկոյան ոչ Վահրամն է երևում, ոչ թիկնոցը: Փոխարենը հաջորդ առավոտյան ժամը 10-ին Սողոմոնյանի տան առջև կառք է կանգ առնում, որից դուրս է գալիս մի երիտասարդ:
Զմյուռնիայի ամենանշանավոր թաղամասը Քարափն էր, որտեղ գտնվում էին քաղաքի ամենաշքեղ շենքերը, որոնցում բնակվում էին ամենահարուստ հայ, հույն, եվրոպացի վաճառականները: Այդ երիտասարդը Քարափում ապրող մեծահարուստ հայ վաճառականի գործակատարն էր:
-Պարոն N-ը խնդրեց, որ քանի մը վայրկյանով իր մոտ գնալու նեղությունը հանձն առնեք,- ասում է գործակատարը:
Սողոմոնյանը զարմանում է, որովհետև պարոն N-ին թեև ճանաչում էր, բայց չէր հասկանում, թե ինչը պատճառ պիտի լինի նրան այցելելու: Սակայն ճար չուներ, նստում է կառք:
Պարոն N-ը ընդունում է քաղաքավարի, բայց հոնքերը կիտած, թթված դեմքով և Սողոմոնյանին առաջնորդում իր առանձնասենյակ:
-Նստեցեք, խնդրեմ,- և մատնացույց է անում մեծ գրասեղանի մոտ դրված երկրորդ աթոռը:
Սողոմոնյանը նստում է թե չէ` աչքն ընկնում է դիմացը կախված… իր թիկնոցին:
-Տիար Անդրանիկ, ներեցեք, կաղաչեմ, որ Ձեզ անհանգստություն պատճառեցի: Գիտեմ, որ սա թիկնոցը Ձերն է, վասնզի այդ թիկնոցով քանի մը անգամ տեսած եմ Ձեզ իմ վաճառատան մեջ:
-Այո, սխալված չեք,- մի կերպ արտաբերում է Սողոմոնյանը:
-Շնորհակալ եմ: Բայց կաղաչեմ, ըսեք, թե Ձեր սա թիկնոցը ի՞նչ գործ ունի իմ ու կնոջս ննջարանի մեջ:
Շանթահարված Սողոմոնյանը հասկանում է ինչն ինչոց է և որպեսզի իր հանդեպ կասկածները ցրի` ստիպված ճիշտ ու ճիշտ պատմում է եղելությունը:
-Շնորհակալ եմ: Այդպես ալ կգուշակեի,- մռայլադեմ պատասխանում է պարոն N-ը:
«Ձերբակալված» թիկնոցը հետ ստանալով, Սողոմոնյանը դուրս է գալիս` որոնելու Փափազյանին: Բայց «հետախուզման» մեջ գտնվող Վահրամը «հայտնաբերվում» է միայն մի քանի օր անց:

«ԶԸ՛ՌԹ, ԶԸ՛ՌԹ»
Օլգա Մայսուրյանը կրթված, զարգացած, իր դերերի մեջ անմրցակից դերասանուհի էր, հատկապես ռուսական թատերախաղերում: Թիֆլիսում ավարտել էր ռուսական գիմնազիա և հայերենին լավ չէր տիրապետում, բայց աշխատասիրության շնորհիվ բավականին յուրացրել էր հայերենը, ճիշտ է` խոսակցականը:
Թիֆլիսի Արտիստական ընկերության բեմում ներկայացվում էր իշխան Սումբատովի «Դավաճանություն» պատմական դրաման, որտեղ Մայսուրյանը կատարում էր Սուլեյման խանի հարճ Ռուքայայի դերը, որ հետո սիրահարվում է վրաց թագաժառանգ Իրակլիին:
Երրորդ արարում անտառի մեջ Իրակլիի հետ սիրահարական հանդիպման ժամանակ Ռուքայա-Մայսուրյանը նկատում է թփերի մեջ թաքնված Սուլեյմանի ներքինուն` իրեն լրտեսելիս և կյանքը փրկելու համար պահանջում է սիրահարից.
-Սպանի՛ր, սպանիր, նա շուն է, նա մեզ կմատնի:
Սակայն Իրակլին վարանում է, և Ռուքայան նորից է հորդորում: Բայց փոխանակ ասելու «զարկի՛ր, վախկոտ», Մայսուրյանը բղավում է. «Զը՛ռթ, վախկոտ, զը՛ռթ»…
Բարեբախտաբար, վարագույրն իջնում է, վերջ դնելով հանդիսականների աղմուկին:

«ԿՏՈՒՑՆ» ՈՒ ՍԱՊՈԳՆԵՐԸ
Ալեքսանդրապոլցի Չարչին` Մկրտիչ Չարչօղլյանը, աժդահա, բարձրահասակ, երկար ոտքերով ու թևերով, սակայն անհամաչափ փոքր գլխով և էլ ավելի փոքրիկ քթով մարդ էր, ինչի համար ստացել էր Կտուց մականունը: Կատակասեր, սրամիտ, հյուրասեր ընկեր էր, բայց, դժբախտաբար, երբ նրա փարթամ կազմվածքն աստիճանաբար սկսում է ավելի հաստանալ և ընդլայնվել, իսկ կողքին բեմում կանգնածներն ավելի փոքրամարմին երևալ, Կտուցն սկսում է դուրս մնալ դերասանների շարքից ու մոռացության է մատնվում: Նրան մտաբերում են միայն հազվագյուտ դեպքերում:
Այդպիսի դեպք էր, երբ Թիֆլիսում բեմադրում են Հ. Սենկևիչի «Յո՞ երթասը»: ՈՒրսուսի հարմար դերակատար չունենալով` հիշում և Ալեքսանդրապոլից հրավիրում են Չարչօղլյանին: Դրանից հետո ամեն անգամ, երբ Թիֆլիսում ու Բաքվում ներկայացնում էին «Յո՞ երթաս», նրան էին հրավիրում: Պետք էր տեսնել, թե ոչխարի մորթով մարմնի որոշ մասերը ծածկած` ինչպես էր Չարչօղլյանը հպարտորեն, հսկայի քայլերով բեմ մտնում ու հաղթական հայացք ձգում հանդիսականների վրա:


Անշուշտ, դա հպանցիկ երևույթ էր, և որպեսզի ապրուստ վաստակի` Կտուցն սկսում է լուսանկարչությամբ զբաղվել: Բայց ալեքսանդրապոլցի հաճախորդները քիչ էին, և ի վերջո մնում են միայն ռուս զինվորները:
Մի օր զինվոր է գալիս նկարվելու: Կտուցը նրան նստեցնում է արհեստական թղթե ծաղկեփնջով կլոր սեղանի մոտ, ձեռքերը դնում ծնկներին և` ադին, դվա, տրի, երեք օրից համեցեք ստացեք:
Երեք օրից զինվորը գալիս է` կես դյուժին լուսանկարներն ստանալու: Սակայն… ապակին Կտուցի աժդահա ձեռքից ընկել-կոտրվել էր: Այնինչ Կտուցը 3 ռուբլին չի ուզում ձեռքից բաց թողնել: Ելքը գտնում է` բերում է նույն դիրքով նկարված մեկ այլ զինվորի պատկերները:
-Բայց սա ես չեմ, սարատովցի ընկերս` Իվանն է,- անհամարձակ բողոքում է զինվորը:
-Դուռա՛կ, քո սապոգները չե՞ս ճանաչում,- զայրացած պատասխանում է Կտուցը:
Խեղճ զինվորն ի՞նչ պիտի աներ, համաձայնում է…
(շարունակելի)

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 5119

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ